Θέματα διαγωνισμού Φυσικής Λυκείου 2015

 

Σχολιάστηκε από τον/την Βασιλης Γοματος Πριν από 7 λεπτά

Kαλησπέρα Γιώργο ! Θα ήθελα να δοθεί μια διευκρίνιση για το Β θέμα της θεωρίας  Σε όλα τα σημεία μιας περιοχής Α του χώρου όπου υπάρχει ηλεκτρικό πεδίο, το δυναμικο έχει σταθερή, μη μηδενική τιμή. Στην περιοχή Α η ένταση Ε του πεδίου: α) μεταβάλλεται από σημείο σε σημείο, β) είναι σταθερή, μη μηδενική σε όλα τα σημεία του χώρου, γ) είναι μηδέν σε όλα τα σημεία του χώρου.

 Σχολιάστηκε από τον/την Σπύρος Χόρτης Πριν από 9 λεπτά

Καλησπέρα συνάδελφοι.

Στο 3ο θέμα της Γ Λυκείου νομίζω οτι κάτι δέν πάει καλά. Σε μένα τουλάχιστον δίνεται η εντύπωση απο την εκφώνηση ότι η γωνία θ μπορεί να επιλεχθεί κατα βούληση, ενω είναι νομίζω σαφές ότι καθορίζεται απο τη σχέση των R,s. Συγκεκριμένα αν δεν έχω κάνει κάποιο λάθος,

Απο την τελευταία προκύπτει και ο αυτονόητος περιορισμός, s<2R.

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae-30Σχολιάστηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης Πριν από 4 λεπτά

Gabrilo σε ευχαριστώ για την ενημέρωσή μας για τα θέματα του διαγωνισμού.

Βασίλη, σωστό είναι το γ). Ε=0.

Σχολιάστηκε από τον/την Σπύρος Χόρτης Πριν από 7 λεπτά

Διορθώνω στο παραπάνω σχόλιο,

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae-30 Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Μάρτιος 2015 στις 16:59

Αν το δυναμικό είναι σταθερό, τότε για δύο τυχαία σημεία Α και Β θα ισχύει VΑ=VΒ, τότε VΑ-VΒ=0 ή WΑ→Β=0. Τι σημαίνει αυτό; Ότι  σε οποιοδήποτε σημείο και αν αφεθεί ένα σημειακό φορτίο, δεν πρόκειται να μετακινηθεί και να παραχθεί έργο. Αλλά αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν δεν δεχθεί δύναμη, πράγμα που σημαίνει ότι Ε=0.

Αλλά αν δεις τη θεωρία του βιβλίου σου (στο ομογενές πεδίο) θα δεις ότι Ε=V/ℓ  όπου V εδώ η τάση, η διαφορά δυναμικού. Η σχέση μας λέει ότι η ένταση συνδέεται με ύπαρξη διαφοράς δυναμικού και όχι δυναμικού.

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae-30 Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Μάρτιος 2015 στις 17:00

Βασίλη σε ευχαριστώ για τη μεταφορά και συγνώμη, που δεν πρόσεξα και έγραψα και γω σχόλια…

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae-30Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Μάρτιος 2015 στις 17:06

Σπύρο καλησπέρα. Για κάθε συνδυασμό R και s υπάρχει μία και μοναδική γωνία θ για ισορροπία.

Αλλά επαναλαμβάνω το ερώτημα που έγραψα και λόγω μεταφοράς…έφυγε.

Υπάρχει μια αλλαγή στα φετινά θέματα του διαγωνισμού ή ιδέα μου είναι;

Σχολιάστηκε από τον/την Kostas Tzimoulias Πριν από 1 λεπτό

Ευχαριστώ πάρα πολύ δυστυχώς ηλεκτρικό πεδίο δεν είχα μελετήσει καλά..όπως και να χει κατάλαβα το σκεπτικό. Εγω υπέθεσα οτι για να είναι σταθερό το δυναμικό όλα τα σημεία βρίσκονται στον γεωμετρικό τόπο που έχει αυτή την ιδιότητα και πιο απλά στον κύκλο η στη μεσοκάθετο. έπειτα έβγαλα κάποια συμπεράσματα και κατέληξα οτι η ένταση είναι σταθερή μη μηδενική. Δυστυχώς κάποιος από τους ισχυρισμούς που έκανα ήταν λάθος.

Απάντηση από τον/την Σπύρος Χόρτης στις 7 Μάρτιος 2015 στις 17:59

Καλησπέρα Διονύση. Έχω την αίσθηση ότι τα φετινά θέματα (της Γ Λυκείου που πρόλαβα να δω λίγο καλύτερα) δεν έχουν την ελκυστικότητα και τη γοητεία που θα περίμενα. Προσεγγίζουν δηλαδή θέματα που θα μπορούσες να βρείς σε συλλογές προετοιμασίας των μαθητών για τις εξετάσεις. Ίσως βέβαια η αίσθηση να οφείλεται στο ότι η «παραξενιά μου» είναι αύξουσα συνάρτηση του χρόνου -:). Τα θέματα του Γυμνασίου μου άρεσαν περισσότερο.

Απάντηση από τον/την gavrilos στις 7 Μάρτιος 2015 στις 18:01

Καλησπέρα.Τα θέματα της Β’ ήταν μέτρια και ως προς ομορφιά και ως προς δυσκολία.Θα δώσω μερικές από τις απαντήσεις μου ώστε να συζητήσουμε τα πιθανά λάθη.

Στο 1Β έδωσα την ίδια απάντηση και αιτιολόγηση με τον κύριο Διονύση.Στο 1Γ είπα πως όποια και να είναι η γωνία το σώμα δέχεται ίδια δύναμη.Στο 2Α ανέλυσα τη δύναμη και βρήκα πως το σώμα δεν μπορεί να διανύσει με ασφάλεια όλη την απόσταση.Συγκεκριμένα βρήκα πως μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια στα 5 πρώτα μέτρα ενώ θα μπορούσε να κινηθεί με ασφάλεια και μετά τα 15 μέτρα.Βρήκα πως για να μπορέσει να καλύψει όλη την απόσταση με ασφάλεια θα πρέπει για τη γωνία που σχηματίζει η F με τον οριζόντιο άξονα να ισχύει sinθ>2/3.Στο τρίτο θέμα έκανα τα διαγράμματα (στα V-T,P-T η καμπύλη της μεταβολής ΑΒ είναι παραβολή) ενώ τον συντελεστή απόδοσης τον βρήκα (Vb-Va)/(1+(2/γ-1))(Vb+Va) όπου γ ο αδιαβατικός συντελεστής (χρησιμοποίησα το Cv/R=1/γ-1).Στο Δ.1 είπα πως το σώμα θα ξεκινήσει με κάποια επιτάχυνση αφού στην αρχή δεν υπάρχει ταχύτητα άρα ούτε αντίσταση του αέρα.Όμως καθώς αυξάνεται η ταχύτητα αυξάνεται και η αντίσταση,επομένως από τη στιγμή που αυτή θα γίνει ίση με το βάρος του σώματος αυτό θα ισορροπήσει.Στο Δ.2 λογικά έχω κάνει κάποιο λάθος με τα T_αν και Τ_καθ γιατί το φορτίο βγήκε 2/3 επί τον τύπο που ζητούταν να αποδειχθεί.Στο Δ.3 είπα πως για μεγαλύτερη ακρίβεια πρέπει να υπολογίσουμε την αντίσταση του αέρα κατά την άνοδο και συμπλήρωσα και τον πίνακα στο Δ.4 (αναρωτιέμαι τι εξέταζε αυτός ο πίνακας).Στο Δ.5 δεν κατάλαβα τι έπρεπε να βρω κι έτσι δεν προχώρησα ούτε στο Δ.6.Όλα αυτά με πολύ περισσότερη δικαιολόγηση.Τι λέτε;

Εύχομαι καλά αποτελέσματα σε όλους τους διαγωνιζόμενους!

Απάντηση από τον/την Kostas Tzimoulias στις 7 Μάρτιος 2015 στις 18:12

gavrilos είπε:

Καλησπέρα.Τα θέματα της Β’ ήταν μέτρια και ως προς ομορφιά και ως προς δυσκολία.Θα δώσω μερικές από τις απαντήσεις μου ώστε να συζητήσουμε τα πιθανά λάθη.

Στο 1Β έδωσα την ίδια απάντηση και αιτιολόγηση με τον κύριο Διονύση.Στο 1Γ είπα πως όποια και να είναι η γωνία το σώμα δέχεται ίδια δύναμη.Στο 2Α ανέλυσα τη δύναμη και βρήκα πως το σώμα δεν μπορεί να διανύσει με ασφάλεια όλη την απόσταση.Συγκεκριμένα βρήκα πως μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια στα 5 πρώτα μέτρα ενώ θα μπορούσε να κινηθεί με ασφάλεια και μετά τα 15 μέτρα.Βρήκα πως για να μπορέσει να καλύψει όλη την απόσταση με ασφάλεια θα πρέπει για τη γωνία που σχηματίζει η F με τον οριζόντιο άξονα να ισχύει sinθ>2/3.Στο τρίτο θέμα έκανα τα διαγράμματα (στα V-T,P-T η καμπύλη της μεταβολής ΑΒ είναι παραβολή) ενώ τον συντελεστή απόδοσης τον βρήκα (Vb-Va)/(1+(2/γ-1))(Vb+Va) όπου γ ο αδιαβατικός συντελεστής (χρησιμοποίησα το Cv/R=1/γ-1).Στο Δ.1 είπα πως το σώμα θα ξεκινήσει με κάποια επιτάχυνση αφού στην αρχή δεν υπάρχει ταχύτητα άρα ούτε αντίσταση του αέρα.Όμως καθώς αυξάνεται η ταχύτητα αυξάνεται και η αντίσταση,επομένως από τη στιγμή που αυτή θα γίνει ίση με το βάρος του σώματος αυτό θα ισορροπήσει.Στο Δ.2 λογικά έχω κάνει κάποιο λάθος με τα T_αν και Τ_καθ γιατί το φορτίο βγήκε 2/3 επί τον τύπο που ζητούταν να αποδειχθεί.Στο Δ.3 είπα πως για μεγαλύτερη ακρίβεια πρέπει να υπολογίσουμε την αντίσταση του αέρα κατά την άνοδο και συμπλήρωσα και τον πίνακα στο Δ.4 (αναρωτιέμαι τι εξέταζε αυτός ο πίνακας).Στο Δ.5 δεν κατάλαβα τι έπρεπε να βρω κι έτσι δεν προχώρησα ούτε στο Δ.6.Όλα αυτά με πολύ περισσότερη δικαιολόγηση.Τι λέτε;

Εύχομαι καλά αποτελέσματα σε όλους τους διαγωνιζόμενους!

Επίσης Γιώργο καλά αποτελέσματα..Στο Δ5 και εγω πραγματικά πρέπει να έφαγα καθαρά ένα 25 λεπτο προσπαθώντας να καταλάβω, (τελικα ΔΕΝ κατάλαβα) αν μπορούσε κάποιος να μας πει τι ήθελε

 Απάντηση από τον/την gavrilos στις 7 Μάρτιος 2015 στις 22:11

Για το Δ.2 σωστός είσαι εγώ για κάποιο λόγο πήρα τον όγκο σφαίρας ίσο με 4πρ^3 και γι’ αυτό μου βγήκε λάθος.Στο Γ.3 ωστόσο ο συντελεστής γ=5/3 ισχύει για μονοατομικά αέρια.Επίσης μας ζητούσε να αποδείξουμε ότι το e είναι ανεξάρτητο του β αν το ίδιο ιδανικό αέριο εκτελεί τον κύκλο.Εφόσον το γ είναι σταθερό χαρακτηριστικό του αερίου μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στον τύπο.Όπως και να χει καλά αποτελέσματα σου εύχομαι.

 Απάντηση από τον/την Μπούμπας Ευάγγελος στις 8 Μάρτιος 2015 στις 3:39

Α΄ Λυκείου:    Θέμα 3ο
Η ευθύγραμμη κίνηση υλικού σημείου Σ (διάρκειας 10s) περιγράφεται από το διάγραμμα του σχήματος.
zzz
Α. Να προσδιορίσετε το είδος της κίνησής του και να υπολογίσετε τις τιμές των σταθερών μεγεθών της κίνησης αυτής.Β. Δεδομένου ότι το διάγραμμα περιλαμβάνει όλα τα σημεία από τα οποία διέρχεται το σώμα, να υπολογίσετε το διάστημα Δx που διανύει το Σ στο τελευταίο δευτερόλεπτο της κίνησής του.ΑΠΑΝΤΗΣΗ: στο Θέμα 3ο

A. Το Σ εκτελεί: από t0 = 0 έως  t5 = 5 s,  ευθύγραμμη ομαλά επιβραδυνόμενη κίνηση.
και  από
 t5 = 5 s  έως  t10 = 10 s,  ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση.

Τα χαρακτηριστικά μεγέθη της κίνησης είναι: επιτάχυνση α = -2m/s2 , v0 = 10m/s .

Την χρονική στιγμή t5 = 5 s  μηδενίζεται η ταχύτητα v5 = 0 και αλλάζει φορά (αντίθετη).

Β. Δx = 9 m ( πηγαίνοντας προς τα «πίσω» ) ………………………………

Απάντηση από τον/την Μπούμπας Ευάγγελος στις 8 Μάρτιος 2015 στις 6:00

Αιτιολόγηση:

A. Από το διάγραμμα v(x) συμπεραίνουμε ότι το v2 είναι γραμμική συνάρτηση του διαστήματος x.

Δηλ. είναι της μορφής:  v2 = -κ∙x

Για   x = 0 →  v02 = 100    Άρα  100 = –κ∙0+λ  →  λ = 100

Για   x = 25m →  v2 = 0    Άρα  0 = –κ∙25m +100  →  κ = 4 .

Επομένως:   v2 = – 4x +100      ή   v2 = 100– 4x       και αντιστοιχίζοντας με την
v2 = v02 – 2αx    →  v0 = 10m/s  και  α = 2m/s2

Άρα:   v = v0 – αt                →      v = 10 – 2t

          x = v0t – ½  αt2         →      x = 10t – t2

Β. Το διάστημα Δx που διανύει το Σ στο τελευταίο δευτερόλεπτο της κίνησής του (στη διάρκεια του 10ου sec) θα είναι:

Δx = x10– x9 = 10t10 –t102 – (10t9 – t92 ) = –9m

[ ή Δx = με το εμβαδό τραπεζίου από την γραφική παράσταση της συνάρτησης  v(t) :  v = 10 – 2t   απο 9s έως 10s ]

zzzx

Συνημμένα:

1-73 Απάντηση από τον/την Γρηγόρης Μαλάμης στις 8 Μάρτιος 2015 στις 8:10

Καλημέρα Ευάγγελε

Δες στο inbox για να σου στείλω τη πλήρη και σωστή λύση του προβλήματος

1-73Απάντηση από τον/την Γρηγόρης Μαλάμης στις 8 Μάρτιος 2015 στις 8:27

Καλημέρα σε όλους
Μια απλή ματιά στις εκφωνήσεις στα θέματα της Γ τάξης.
Το 2ο θέμα είναι κλωνοποίηση του περσινού των πανελλαδικών ή δεν βλέπω κάτι σωστά;

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae-30 Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 8 Μάρτιος 2015 στις 10:53

Καλημέρα παιδιά.

Οι σταγόνες έχουν φορτίο, που είναι ακέραιο πολλαπλάσιο του φορτίου του ηλεκτρονίου.

π.χ. η μία έχει 200 ηλ. η άλλη 205, η άλλη 201….

Αν αφαιρέσεις τα φορτία τους, θα βρεις τη διαφορά των φορτίων τους που θα είναι 5e, e, 4e.

Το ελάχιστο θα είναι το στοιχειώδες φορτίο, που είναι το φορτίο του ηλεκτρονίου.

Απάντηση από τον/την Kostas Tzimoulias στις 8 Μάρτιος 2015 στις 16:21

Διονύσης Μάργαρης είπε:

Καλημέρα παιδιά.

Οι σταγόνες έχουν φορτίο, που είναι ακέραιο πολλαπλάσιο του φορτίου του ηλεκτρονίου.

π.χ. η μία έχει 200 ηλ. η άλλη 205, η άλλη 201….

Αν αφαιρέσεις τα φορτία τους, θα βρεις τη διαφορά των φορτίων τους που θα είναι 5e, e, 4e.

Το ελάχιστο θα είναι το στοιχειώδες φορτίο, που είναι το φορτίο του ηλεκτρονίου.

Kostas Tzimoulias είπε:

Επίσης Γιώργο καλά αποτελέσματα..Στο Δ5 και εγω πραγματικά πρέπει να έφαγα καθαρά ένα 25 λεπτο προσπαθώντας να καταλάβω, (τελικα ΔΕΝ κατάλαβα) αν μπορούσε κάποιος να μας πει τι ήθελε

Ευχαριστώ για την απάντηση, χάλια τα πήγα…κριμα

00-3 Απάντηση από τον/την Κορκίζογλου Πρόδρομος στις 8 Μάρτιος 2015 στις 22:55

Οι λύσεις των θεμάτων 1,2,3 εδώ . Μόλις γράψω τη λύση του θέματος 4 (πειραματικού) θα το ανεβάσω.

Απάντηση από τον/την Αλιατήμης Γιώργος στις 9 Μάρτιος 2015 στις 22:20

Μπούμπας Ευάγγελος είπε:

Αιτιολόγηση:

A. Από το διάγραμμα v(x) συμπεραίνουμε ότι το v2 είναι γραμμική συνάρτηση του διαστήματος x.

Δηλ. είναι της μορφής:  v2 = -κ∙x

Για   x = 0 →  v02 = 100    Άρα  100 = –κ∙0+λ  →  λ = 100

Για   x = 25m →  v2 = 0    Άρα  0 = –κ∙25m +100  →  κ = 4 .

Επομένως:   v2 = – 4x +100      ή   v2 = 100– 4x       και αντιστοιχίζοντας με την
v2 = v02 – 2αx    →  v0 = 10m/s  και  α = 2m/s2

Άρα:   v = v0 – αt                →      v = 10 – 2t

          x = v0t – ½  αt2         →      x = 10t – t2

Συγγνώμη αλλά πιστεύω ότι για να αντιστοιχίσουμε V^2=100-4x με την V^2=V0^2αχ πρέπει να θεωρήσουμε ότι  ξεκινάει από τη θέση χ=0 και ότι η συνάρτηση V-t είναι συνεχής που οι μαθητές της πρώτης λυκείου δεν το θεωρούν αυτονόητο, αφού κάνουν αρκετές ασκήσεις που η v-t είναι διακεκομμένη. Θα μπορούσε ας πούμε για χ=10 ενώ η ταχύτητα είναι V=+sqrt60 να γίνει V=-sqrt60 στιγμιαία και συνεπώς πάλι θα ισχύει V^2=60.Μιας που θα έχει αρνητική ταχύτητα θα γυρίσει προς τα πίσω (μειώνοντας το χ ) και με αρνητική επιτάχυνση 2 αυξάνοντας έτσι την ταχύτητα … στην πραγματικότητα παίζουμε την κίνηση ανάποδα..Θα μπορούσε στην πραγματικότητα το σώμα να κάνει οποιαδήποτε πάνω στο διάγραμμα V^2-x χωρίς να δίνει ποτέ λογαριασμό για το πότε θα πάει πάνω ή κάτω κάνοντας την κίνηση εντελώς απρόβλεπτη και καταστρέφοντας ολοκληρωτικά το πρόβλημα αυτό!Συνεπώς αυτή η άσκηση λύνεται μόνο με τη βοήθεια του Τύπου , μιας ανώτερης δύναμης που οι μαθητές προπαντός δεν πρέπει να αμφισβητήσουν. Συγχωρέστε και διορθώστε αν οι ισχυρισμοί μου είναι λανθασμένοι , μιας και είμαι μαθητής Β λυκείου (εδώ κι αν έχουμε θεοποιήσει τον Τύπο) και μπορεί να παραλείπω κάτι.

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσάτσης στις 4 Απρίλιος 2015 στις 19:15

Καλησπέρα σε όλους.

Τα αποτελέσματα της 1ης φάσης για όποιον ενδιαφέρεται έχουν αναρτηθεί εδώ.

Μπορεί να έχουν βγει από καιρό, αλλά εγώ τώρα τα είδα.

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσάτσης στις 5 Απρίλιος 2015 στις 19:58

Να δώσω και συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που δοκίμασαν και όσα θα συνεχίσουν στην επόμενη φάση.

Και στους δικούς μου (ισάξιους) Κώστα Φ., Πέτρο Γ. και Οδυσσέα Σ. (ο τελευταίος συνεχίζει στη επόμενη φάση) που το δοκίμασαν και το χάρηκαν.

1 thoughts on “Θέματα διαγωνισμού Φυσικής Λυκείου 2015

  1. Παράθεμα: Θέματα διαγωνισμού Φυσικής Λυκείου 2015 | Υλικό Φυσικής - Χημείας

Σχολιάστε