Θέματα αξιολόγησης του μαθήματος Φυσική Γ Γυμνασίου

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση
 Απάντηση από τον/την Παπαδάκης Κώστας στις 2 Ιούνιος 2016 στις 0:51

Να δώσω συγχαρητήρια, στους δημιουργούς των θεμάτων.

Να πω ότι η αναζήτηση ωραίων θεμάτων στο Γυμνάσιο, δίνει φτωχά αποτελέσματα

στο google. Άρα υπάρχει κενό, που όμορφα συμπληρώνετε.

Η ανάλυση των αποτελεσμάτων, είναι ένας οδηγός – παράδειγμα για όλους

τους συναδέλφους που αναρτούν τα διαγωνίσματα του Λυκείου τους,

μια ανάλυση που θα έκανε τον φίλο σας και Δάσκαλο μας Ανδρέα,

να κρίνει με την δική του μοναδική οπτική τα αποτελέσματα

με σκοπό να μας μάθει πως θα γίνουμε καλύτεροι.

Θεωρώ το γυμνάσιο ουσιαστικό και ειλικρινά λυπάμαι που δεν ξεκίνησα

να αναρτώ θέματα από αυτή την βαθμίδα της εκπαίδευσης,

με την λογική ότι πρέπει να υπάρχει μια σωστή αρχή για υπάρξει και συνέχεια (στο Λύκειο).

5828d1b228955-bpfull Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 1:53

παγκόσμιο ρεκόρ…

ένσταση στο 1,2 s

(στην πρώτη γραμμή…)

«πως αλληλεπιδρούν τα ηλεκτρικά φορτία»

απ: δεν αλληλεπιδρούν, η δύναμη είναι «δικαίωμα» της μάζας, όχι των φορτίων

(άλλο που δεν επηρεάστηκαν οι μαθητές…)

57fbcf457f890-bpthumbΑπάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 2 Ιούνιος 2016 στις 7:26

Βαγγέλη καλημέρα,

Η ένσταση δεκτή όταν αναφέρεται στο διαχωρισμό των εννοιών «μάζα» από την έννοια «φορτίο».

Έχει όμως μικρή αξία όταν επιχειρείται να συγκροτηθεί η έννοια «φορτίο» ως ιδιότητα της ύλης, που μια άλλη αναπόσπαστη ιδιότητά της είναι η «μάζα».

Με άλλα λόγια δεν έχει προσδιοριστεί (ακόμα) άμαζο ηλεκτρόνιο.

Γι’ αυτό, επίτρεψέ μας να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε χωρίς ενοχές ότι

«Τα ομόσημα φορτία (θετικό – θετικό ή αρνητικό – αρνητικό) απωθούνται ενώ τα ετερόσημα (θετικό – αρνητικό) έλκονται»,

χωρίς να προσθέσουμε ιδιαίτερη αναφορά στις μάζες τους.

 Απάντηση από τον/την Παπαδάκης Κώστας στις 2 Ιούνιος 2016 στις 7:37

Βαγγέλης Κουντούρης:

«απ: δεν αλληλεπιδρούν, η δύναμη είναι «δικαίωμα» της μάζας, όχι των φορτίων

(άλλο που δεν επηρεάστηκαν οι μαθητές…)»

Συγνώμη, τι «δικαίωμα» έχουν τα φορτία;

fc47f89b149f9409123ebc3e9caaf7bb Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 8:59

Καλημέρα Γιώργο.

Τα συγχαρητήριά μου σε σένα και στο Γιώργο  Μωραΐτη για τα θέματα με τα οποία αξιολογήσατε τους μαθητές σας.

Θα μου επιτρέψεις να αναφέρω εδώ, κάτι που γνωρίζω από την ιδιωτική σφαίρα…

Αν οι συνάδελφοι στα σχολεία συνεργάζονταν όπως οι Γιώργηδες και αφιέρωναν το 1/10 του χρόνου που ασχολήθηκαν για τα παραπάνω θέματα, η ποιότητα της εκπαίδευσής μας, θα ήταν σε άλλα επίπεδα και ίσως δεν χρειαζόταν να γράφονται τόσες σελίδες, σε διπλανή συζήτηση…

Σας ευχαριστούμε.

Απάντηση από τον/την Δημήτρης Τσάτσης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 9:07

Καλημέρα σε όλους…Προσπαθώντας να «μεταφράσω» τον Βαγγέλη νομίζω πως θα προτιμούσε κάτι τέτοιο: «πως αλληλεπιδρούν σώματα που φέρουν ηλεκτρικά φορτία»… κάπως έτσι διατυπώνεται και από τον Γιώργο στο ακριβώς επόμενο θέμα.

Γιώργο πολύ ωραίο το διαγώνισμα και προσεγμένο…Εξαιρετική και η ανάλυση στο τέλος και χρήσιμη…Μεράκι και αγάπη για τους μαθητές αποπνέει…

Έχω καιρό να ασχοληθώ με το Γυμνάσιο…Στα μαθηματικά εργαλεία προσέγγισης της φυσικής διαπιστώνω ένα έλλειμμα καθώς έρχονται στην Α Λυκείου…Είδα και την παρατηρησή σου για τη δυσχέρεια διαχείρισης της σχέσςη u=λf…

Να είσαι καλά…

5828d1b228955-bpfull Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 9:51

καλημέρα Κώστα

(δικαίωμα;

ούτε καν αυτό του …χαρτοπαίχτη όταν ακούει «τα ρέστα μου»,

θα επανέλθω…)

5828d1b228955-bpfullΑπάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 9:55

καλημέρα Δημήτρη

(…»βουλωμένο γράμμα» διαβάζεις,

πράγματι στην επόμενη γραμμή ο Γιώργος…)

 Απάντηση από τον/την Παπαδάκης Κώστας στις 2 Ιούνιος 2016 στις 10:04

Μάλιστα,

ούτε καν του χαρτοπαίχτη.. 🙂 .

52eda7bce533a67afd16dc3ddd07e1aa Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 11:53

Καλημέρα Φίλε Γιώργο

Τα θέματα εξαιρετικά στην στόχευσή τους. Πολύ προσεχτική επιλογή της γνώσης που ανακαλείται και αξιολογείται …

Λίγο οι διατυπώσεις τους με παραξένεψαν.

Εντάξει η ταύτιση του αναπαριστώμενου σε ένα σκάρίφημα ή σε ένα διάγραμμα ή σε ένα σύμβολο με το ίδιο το αντικέιμενο είναι κάτι που και εγώ ακόμα και αν προσέχω δεν αποφεύγω πάντα στις διατυπώσεις μου ….

Όμως παρατηρώ σε σειρά θεμάτων 2,3,4  μια πρώτη γενική διατύπωση με δεδομένα που δεν χρειάζονται ούτε για την απάντηση του α, ούτε του β ούτε του γ ερωτήματος και ξαφνικά κολλάει το δεδομένο στο δ ερώτημα. Γιατί πρέπει ο μαθητής να ξέρει την μέση ενέργεια που μετατρέπει ένα ελλήνικό νοικοκυριό σε ένα μήνα για να απαντήσει στα πρώτα τρια ερωτήματα…

Και αυτό πάλι το ερώτημα «Οι ακόλουθες μονάδες εκφράζουν ενέργεια ή ισχύ;» Τι να απαντήσω : Ναι

Και αφού το συμπληρώσατε για τον λόγο αυτό με το σαφές ερώτημα :»Να αναγνωρίσεις ποιες εκφράζουν ενέργεια και ποιες ισχύ; …» Τι το θέλατε το προηγούμενο ερώτημα που δεν έχει απάντηση ;

Το ίδιο όμως μοτίβο επαναλαμβάνεται και σε άλλα θέματα … Γιατί πρέπει να γνωρίζω ποια είναι η τιμή της τάσης στο κύκλωμα του οποίου δίνεται το σκαρίφημα για να απαντήσω ποια είναι η φορά του ηλεκτρικού ρεύματος ή ποια η διατύπωση του νόμου του Οhm ; Ίσως θέλετε συγκεκριμένο πρόβλημα που η αναγνώρισή του να οδηγεί σε ανάκληση της γνώσης που θέλετε να αξιολογήσετε  …;

Πολύ καλή και η έκταση της εξεταζόμενης ύλης αν και δεν μα χάλαγε και ένα θέμα οπτικής .

Αυτό όμως που πραγματικά είναι αξιοθαύμαστο δεν είναι η πειραματική προσέγγιση ( εντάξει σας έχω μάθει ή μάλλον μας έχετε καλομάθει ) αλλά η επιμονή στην καταγραφή και ανάλυση στατιστικών δεδομένων… ουδέποτε κατάφερα να κάνω τόσο σοβαρή δουλειά και σε αυτό…

Συγχαρητήρια

57fbcf457f890-bpthumb Απάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 2 Ιούνιος 2016 στις 13:07

Δημήτρη,

Ευχαριστούμε για την προσεκτική θεώρηση των θεμάτων.

Οι παρατηρήσεις σου εστιάζουν στην ενδεχόμενη σύγχυση των μαθητών στην αναγνώριση των κρίσιμων παραμέτρων.

Μπορούμε να το συζητήσουμε αναλυτικότερα αν θεωρείς «ακεντράριστο», τον 3ο αξιολογικό μας στόχο:

Συγκεκριμένα, κατασκευάστηκαν για να αξιολογήσουν:

1.τον χειρισμό εννοιών του ηλεκτρισμού και της κυματικής σε περιβάλλοντα εργαστηριακού χαρακτήρα

2.τη δυνατότητα των μαθητών να χειρίζονται τις σχετικές εξισώσεις της Φυσικής με αριθμητικά δεδομένα

3.την ικανότητα των μαθητών να αναγνωρίζουν βοήθειες σε περιοχές του αξιολογικού δοκιμίου άσχετες με την ερώτηση (π.χ. ζητείται τί μετρά η kWh, ενώ σε άλλο ερώτημα η kWhπεριγράφει την ηλεκτρική κατανάλωση).

Σχετικά με την Οπτική,

φέτος δεν την επιλέξαμε, αφού εκτιμούμε ότι η αξιολόγηση είναι καλό να γίνεται σε ολοκληρωμένες θεματικές και όχι σε σπαράγματα.

52eda7bce533a67afd16dc3ddd07e1aa Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 14:14

σε σπαράγματα !?

Γεια σου Γιώργο …

όσο για μένα … αμετανόητος ερανιστής …

και

-το ξαναλέω

οι παρατήρήσεις μου σε λεπτομέρεις δεν αναιρούν την ποιότητα και την επιτυχή στόχευση του διαγωνίσματος-

fc47f89b149f9409123ebc3e9caaf7bb Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 14:25

Είσαστε… απίθανοι και οι δύο με τις λεκτικές ακριβολογίες σας.

Από τα σπαράγματα στο ερανιστής!!!

Απάντηση από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 2 Ιούνιος 2016 στις 17:34

Να ζήσουν οι αίτιοι και οι ‘’συνδρομητές’’.

Αφού η επίθεση των ιών στο σόι κατέληξε με πολλαπλά θύματα

πασών των ηλικιών και αφού ισορρόπησαν οι Celciuς τη στήλη Hg

(υπάρχουν ακόμη !) σε φυσιολογικά ‘’ύψη’’, ένοιωσα αύρα δροσιάς

και ψυχολογική ανάταση διαβάζοντας τα ‘’θέματα  αξιολόγησης φυσικής Γ΄γυμνασίου’’

των Γιώργηδων .

Κατά τη μελέτη διερωτόμουν (και ακόμη διερωτώμαι)  μήπως στην ύλη της Β΄γ.π. δεν χρειάζεται η επανάληψη αυτής που ο γυμνασιόπαις σωστά διδαγμένος και μελετημένος,

έχει στο σακούλι της γνώσης ώστε να χωρέσει ο εξόριστος …ηλεκτρομαγνητισμός π.χ.

Αφού λοιπόν στο συνταξιούχο άσκησαν έλξη για μελέτη και επίλυσή τους, οφείλω λόγο μιας λέξης μετά σημείου στίξης,  να καταθέσω προς τους συγγραφείς συναδέλφους… μπράβο!

Επίσης να μη παραλείψω ένα ευχαριστώ στους σχολιάζοντες Γιώργο Φ. και Μήτσο

αφού με έκαναν ‘’σοφότερο’’ προσθέτοντας μια, όχι σίγουρης από μένα ερμηνείας,

λέξη – σπάραγμα =αποσπασμένο κομμάτι και μια άγνωστη –ερανιστής= συλλέκτης στοιχείων ,πληροφοριών ,στο λεξιλόγιό μου .

Και κάτι που τώρα αναδύθηκε …πρέπει νομίζω στη βιβλιοθήκη μας, στο περί φυσικών τμήμα να έχουμε τα εγχειρίδια όλων των τάξεων από το δημοτικό και γυμνάσιο για να ξέρουν οι του λυκείου  ποια βάση δεδομένων κουβαλούν οι γυμνασιόπαιδες.

(Εννοείται ότι η ψηφιακή …μας τα προσφέρει με ένα –δύο κλικ στον υπολογιστή μας)

Πάντα τέτοια

 Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 2 Ιούνιος 2016 στις 22:36

Παρατηρήσεις

1α. “πως αλληλεπιδρούν τα ηλεκτρικά φορτία

(πολύ αυστηρά το “πως” χρειάζεται τόνο διότι είναι ερωτηματικό)

τα φορτισμένα σωματίδια αλληλεπιδρούν, λόγω των φορτίων που έχουν, όχι τα φορτία …

(εκτός και αν έχουν ταυτιστεί, στην τάξη, οι έννοιες “φορτίο” και “φορτισμένο σωμα”…)

…όπως γράφεται πιο κάτω,

εδώ: 1β. “οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ηλεκτρικά φορτισμένων σωμάτων Α, Β, Γ & Δ”

…και εδώ 1γ. “το είδος των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των άλλων σωμάτων”

(προφανώς διαφωνώ και με το “κάθε ηλεκτρικό φoρτίο ασκεί δύναμη…” που είναι γραμμένο στο σχολικό βιβλίο της Β΄Γενικής, σελ. 14, “έχασα”, όμως, τότε ως ισχνότατη μειοψηφία…)

θα έπρεπε να αναφέρεται για τον πίνακα 2 ότι τα σώματα Γ και Δ είναι μονωτές

πολύ καλό

2. . “το ρεύμα που διαρρέει το σημείο Α”.

θα προτιμούσα την έκφραση “που περνάει από…”  ή “που διαρρέει το κύκλωμα στη θέση…”

υψηλού επιπέδου, μεγάλου “όγκου”

33α. “Γράψε τα ονόματα των τριών φυσικών μεγεθών που υπάρχουν στην εξίσωση P=E/t

κανονικά ο συμβολισμός κάθε φυσικού μεγέθους είναι αυθαίρετος, άσχετα με το ότι σιωπηλά συμφωνούμε να είναι ίδιος ώστε να αποφύγουμε τη σύγχιση,  άρα, σωστή απάντηση θα ήταν και η : αντίσταση αντιστάτη, τάση στα άκρα του, ένταση του ρεύματος που τον διαρρέει

καλό

4α. “Να μεταφέρεις στο γραπτό σου το σχήμα…”

γιατί να χάνει χρόνο; ας τα έδειχνε στο υπάρχον

πολύ καλό

5. “διατύπωσε τον νόμο που περιγράφει τις ποσότητες των δυνάμεων που ασκούνται μεταξύ δυο σφαιρών, με τη μορφή της ακόλουθης εξίσωσης”

η διατύπωση δεν γίνεται με εξίσωση, αλλά με λέξεις

γιατί όχι απλά “τις δυνάμεις” ή “τα μέτρα των δυνάμεων”;

5α. “ισορροπεί κατακόρυφα

θα προτιμούσα την έκφραση “στην ίδια κατακόρυφη”

υψηλότατου επιπέδου, μεγάλου “όγκου”

6.  “Με ένα νήμα και ένα βαρίδι μπορείς να κατασκευάσεις ένα απλό εκκρεμές”

(ε, χμ, και να δέσεις την άκρη του νήματος στον σύνδεσμο; άγγιστρο δεν υπάρχει;)

. “ή το μήκος του σχοινιού;

του νήματος, καλύτερα, το γράφουμε στην αρχή…

καλό

7. “περιγράφεται τη διάδοση μιας διέγερσης μιας τεντωμένης…”

καλύτερα θα ήταν “περιγράφεται η διάδοση μιας διέγερσης σε μια τεντωμένη…”

7γ. “Αν η ταχύτητα του κύματος δίνεται από τη σχέση…”

γιατί “Aν”;

7δ.

δεν θα το ζητούσα ως καλυπτόμενο από το γ

πολύ καλό, μεγάλου “όγκου”

8.

θα ήταν καλύτερα ανάποδα η σειρά των ερωτημάτων β και γ

καλό

9 9β. “Να εξηγήσεις την άποψη σου

υπάρχει εξήγηση στο σχολικό βιβλίο;

καλό

Ερωτήσεις

γιατί δίδονται οι μαθηματικοί τύποι ενώ στο Λύκειο δεν θα διδονται;

γιατί δεν υπάρχουν ερωτήσεις Σωστού-Λάθους ενώ στο Λύκειο θα υπάρχουν;

Γενική εκτίμηση

άνω του μετρίου και αρκετά μεγάλου όγκου

(τα πολλά σχόλια δείχνουν ενδιαφέρον, ιδιαίτερα όταν είναι …υπέρσκληρα, διότι εκτιμώ ότι ο φίλος μου ο Γιώργος αυτό θα ήθελε, πιθανόν μερικά είναι εξεζητημένα τα οποία, άρα, και καλώς θα πεταχτούν…

“μου πήρατε το σκαλπ” με τα σπαράγματα και τον ερανισμό…)

 Απάντηση από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 2 Ιούνιος 2016 στις 22:44

Γιώργο ή μάλλον Γιώργηδες καλησπέρα!

Πολύ καλή δουλειά και χρήσιμη μιας και τώρα μόνο τα γυμνάσια μας έμειναν, άντε και κανά τμήμα πρώτης.

Έχει δίκιο πιο πάνω ο Παντελής που ασχολούμαστε μόνο με το λύκειο, αλλά του γυμνασίου ξεφυτρώνουν σα μανιτάρια (τουλάχιστον σε μένα) τώρα στις εξετάσεις και τρέχουμε να βρούμε θέματα.

Να θυμίσω για όποιον ψάχνει της τελευταίας στιγμής υλικό την πολύ καλή συλλογή της ΔΔΕ στερεάς Ελλάδας (που δυστυχώς η προσπάθεια σταμάτησε το 2008). Το υλικό εδώ.

Επίσης θα παρακαλούσα και άλλοι συνάδελφοι να κάνουν μία ανάρτηση των θεμάτων που εξέτασαν/θα εξετάσουν τους μαθητές τους, ειδικά στην Α Γυμνασίου όπου το μάθημα είναι καινούργιο και έχουμε ανάγκη από υλικό (στο υλικόνετ βρισκόμαστε άλλωστε!!!!).

Υ.Γ. Συγνώμη για την κατάχρηση του χώρου για προβολή άλλων θεμάτων.

 Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 8:42

καλημέρα Βασίλη

στην προμετωπίδα της ομάδας (κάτω από τους κύκλους) υπάρχουν θέματα Ιουνίου (τα είχα βάλλει όταν έφτιαξα την ομάδα, δεν θυμάμαι, όμως, πώς, ώστε να τα αφαιρέσω, στο αναθέτω άρα…)

θέματα μπορείς να δεις και εδώ και εδώ και εδώ 

 Απάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 4 Ιούνιος 2016 στις 0:49

Βαγγέλη,

Ευχαριστώ (ξανά) για τον επιμελή τρόπο που μελετάς και σχολιάζεις τα γραπτά μας, και δίνεις ευκαιρίες για πιο αναλυτικές συζητήσεις σχετικά με την αξιολόγηση.

1.Αρχικά να επισημάνω ότι οι γλωσσικές παρατηρήσεις σου, είναι ευπρόσδεκτες και χρήσιμες, όπως αυτή του ερωτηματικού «πώς», χωρίς τον τόνο ή ότι η «διατύπωση» αποτελεί λεκτική και όχι αλγεβρική περιγραφή, καθώς και η χρήση στο ίδιο θέμα των προσδιορισμών «νήμα» και «σχοινί». Αλλά και οι υπόλοιπες που συνοδεύονται με την επισήμανση πως αποτελούν δικιές σου προτιμήσειςκαλοδεχούμενες είναι, γιατί αν έχεις επίγνωση των προτιμήσεων των συνομιλητών σου, μπορείς να συζητήσεις μαζί τους για τα ουσιαστικά.

2.Δεν σε έπεισα με την πρώτη απάντησή μου για τον προσδιορισμό του φορτίου ως χαρακτηριστικού της ύλης, που έχει αναγκαστικά και μάζα –  εδώ δεν άλλαξες άποψη μετά από αναλυτική συζήτηση μεταξύ ομοτέχνων συνσυγγραφέων και καταλήξατε σε …ψηφοφορία.

Πάντως, η … ψηφοφορία των μαθητών απέδωσε στο ερώτημα () που σχολιάζεις σε ένα δείκτη που περιγράφει την επιτυχή επιλογή του ερωτήματος την τιμή 9, στη λειτουργική εφαρμογή του κανόνα () την τιμή 10 (11 η μέγιστη τιμή του δείκτη), ενώ εκεί που υπάρχει κάποιο εννοιολογικό διακύβευμα (φορτισμένο- αφόρτιστο σώμα), την τιμή 8. Ας μην χάσουμε χρόνο εδώ για το πως προκύπτει ο δείκτης, παρά μόνο ότι αποτελεί ένα μέτρο της επιλογής και ταυτόχρονα ορθής απάντησης του κάθε ερωτήματος.

Δηλαδή οι μαθητές έχουν μεγαλύτερη λειτουργική ικανότητα να εφαρμόζουν τον κανόνα αλληλεπίδρασης φορτισμένων σωμάτων. Η ικανότητα (λεκτικής) διατύπωσής του είναι  λίγο μικρότερη και ακόμα μικρότερη είναι η ικανότητα να τον εφαρμόζουν σε πιο σύνθετο περιβάλλον.

Επειδή και η κλιμάκωση των τιμών του δείκτη είναι εύλογη (10-9-8), μπορώ να υποστηρίξω με σχετική ασφάλεια ότι εντοπίζεται κάποιο πρόβλημα στη (λεκτική) διατύπωση του σχετικού κανόνα έναντι της λειτουργικής του χρήσης, οπότε θα επιλέξω να μην τον βαρύνω περισσότερο, απαιτώντας να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις πιο αυστηρές διατυπώσεις, όπως αυτή που προτείνεις.

3.Προβληματίζεσαι για την σπατάλη χρόνου με την απαίτηση της αναπαράστασης του κυκλώματος και στο γραπτό (). Θεωρήσαμε ότι θα βοηθούσε η αντιγραφή με την εξοικείωση του κυκλώματος στην αρχική μορφή του, ώστε να διευκολυνθούν οι μαθητές στον υπολογισμού του καινούργιου ρεύματος κατά τη βραχυκύκλωση του ενός αντιστάτη. Γιατί, όπως δηλώσαμε ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για τη συμφιλίωση των μαθητών με το αξιολογικό δοκίμιο και θεωρούμε ήττα τα γραπτά της μισής σελίδας. Όσο για τον χρόνο, ίσως ταλαιπωρήσαμε μαθητές και επιτηρητές λίγο περισσότερο απ’ το συνηθισμένο, αλλά δε φαίνεται να συναντήσαμε τις αντιδράσεις που προβλέπει ο προβληματισμός σου. Και από τους μαθητές και από τους επιτηρητές.

4.Η διπλή αριθμητική εφαρμογή της σχέσης u=λf, που επισημαίνεις () ζητήθηκε γιατί υποθέσαμε πως θα διακρίνουμε αυτούς που χειρίστηκαν επιτυχώς την πρώτη μορφή (u=λf) από τους εκείνους που θα χειριζόντουσαν και τη δεύτερη (λ=u/f). Η διπλή- σταυρωτή αξιολόγηση δεν εξασφάλισε διάκριση, αφού η πρώτη εκδοχή είχε τιμή 3 ενώ η δεύτερη 2 και τόσο μικρά νούμερα δεν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Δηλαδή τα δυο ερωτήματα φάνηκαν και δύσκολα σε σχέση με τα άλλα δυο (7α & 7δ) όπου ο δείκτης είχε τιμές 6 () και 5 () και κατέγραψαν τα χαμηλότερα σκορ (το μικρότερο για όλες τις ερωτήσεις ήταν το 2).

5.Η πρότασή σου να ξεκινούν οι μαθητές με ποιοτική σύγκριση και ερμηνεία του μέτρου της έντασης μεταξύ δυο κυκλωμάτων με ίσους αντιστάτες και στην συνέχεια να ακολουθεί η ποιοτική σύγκριση και ερμηνεία των συνολικών αντιστάσεων είναι κοντά και στη δικιά μας άποψη για τη διδασκαλία. Όμως φάνηκε ότι και στην ποιοτική διαχείριση τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως τα υποθέτεις και εσύ και εμείς. Τα ερωτήματα τοποθετημένα με την ανάποδη σειρά έδωσαν σκορ 9και 3 αντίστοιχα. Μάλιστα περισσότεροι απ’ όσους περιμέναμε μαθητές χειρίστηκαν το θέμα επιτυχώς φορμαλιστικά εργαζόμενοι με τη σχέση 1/R1 + 1/R2.

Διερωτηθήκαμε για το πώς καταφέρνουν να επεξεργάζονται οι μαθητές μας καλύτερα εξισώσεις όπως η προηγούμενη ή ο νόμος του Coulomb (σκορ 7) και όχι την απλούστερη σχέση u=λf. Αυτοί οι μαθητές δεν έχουν φροντιστηριακή υποστήριξη και εντάσσονται στους «καλούς» , εμείς από την άλλη επιμείναμε περισσότερο στις προηγούμενες εξισώσεις παρά στην u=λf. Αυτό το στοιχείο, αν το ερμηνεύουμε ορθά δηλώνει ότι η παλαιού τύπου διδασκαλία κάνει και αυτή καλά τη δουλειά της. Δυστυχώς τοπικά, αφού όταν αλλάζει το πλαίσιο πάμε πάλι απ την αρχή.

6.Δεν υπάρχει εξήγηση στο βιβλίο για το «παιδικό τηλέφωνο», όμως οι μαθητές διευκολύνθηκαν, μάλιστα με υψηλό σκορ 9, διότι το χαλαρό-τεντωμένο σχοινί  δημιουργεί διαισθήσεις που ευνοούν περιγραφές που συνάδουν με το μοντέλο που διατυπώνει η Φυσική u=(F/ml)1/2. Αυτή όμως η νύξη δεν ήταν ικανή να ευνοήσει ικανοποιητικά τη γενίκευση στα στερεά, αέρια και κενό (σκορ 4).

7.Τέλος Βαγγέλη, καιρός είναι να μάθουμε αν οι γενικοί χαρακτηρισμοί σου «καλό», «πολύ καλό» κτλ έχουν συνάφεια με τις επιτυχείς επιλογές των μαθητών.

Έχουμε και λέμε:

I.Βαγγέλης (χαρακτηρισμός: Πολύ καλό) –  Μαθητές (θέμα/ σκορ ): Θ1/ 9, Θ4/ 7, Θ7/ 3

II.Βαγγέλης (χαρακτηρισμός: Υψηλού επιπέδου) –  Μαθητές (θέμα/ σκορ ): Θ2/ 4, Θ5/ 4

III. Βαγγέλης (χαρακτηρισμός: Καλό) –  Μαθητές (θέμα/ σκορ ): Θ3/ 6, Θ6/ 7, Θ9/ 6

Δεν υπάρχει αμφιβολία πώς ότι εσύ εκτιμάς ως δύσκολο, το ίδιο αντιλαμβάνονται έμπρακτα και οι μαθητές μας (περίπτωση II). Όποια εσύ εκτιμάς απλώς ως καλά, με κάποια διακύμανση σχετικά καλά τα πάνε και οι μαθητές μας (περίπτωση III). Στα «πολύ καλά», που γενναιόδωρα  μας απέδωσες Βαγγέλη, οι μαθητές μας συμπεριφέρονται με διασπορά (περίπτωση I).

Η παράμετρος «όγκος» , που παράθεσες, χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις, συσχετίζεται με τα χαμηλότερα σκορ, (Θ2/ 4) , (Θ5/ 4) και (Θ7/ 3).

Συμπέρασμα: δεν συμμερίζονται οι μαθητές μας τα «πολύ καλά» θέματα όπως τα εκτιμά ο έμπειρος δάσκαλος. Στα «δύσκολα» βέβαια και τα «ογκώδη», επιβεβαιώνουν ασμένως τον «παλιό». Αυτά που ο πεπειραμένος εκτιμά ως απλώς «καλά», σχετικά καλά τα πάνε κι’ οι μαθητές.

Είναι προφανές ότι τα δυνατά σχόλιά σου μου έδωσαν την ευκαιρία να αναδείξω πως ότι αρέσει σε μας δεν είναι και διδακτικά πρόσφορο ούτε για τη διδασκαλία, ούτε για την αξιολόγηση της μάθησης. Και η αξιολόγηση, ακόμα και όταν διενεργείται με σχετική επιμέλεια, χρειάζεται πολύ μελέτη για να δώσει χρήσιμα συμπεράσματα. Το ίδιο ισχύει και για την αξιολόγηση της «αριστείας». Γι’ αυτό, τα αξιολογικά συστήματα όταν εμπλέκονται στο δημόσιο λόγο, καλό είναι να λαμβάνονται υπόψη ως σχετικές παράμετροι της εκπαίδευσης. Και σίγουρα, δεν προσφέρονται από τον ίδιο τους τον χαρακτήρα ως παντιέρες.

Η διευκρίνιση που σου ζήτησα, τελικά ακουμπά στην εμπειρική διαίσθησή σου σχετικά με το τι εκφορτίζεται ευκολότερα σε ηλεκτροστατικές δραστηριότητες, οι αγωγοί ή οι μονωτές, που άρχισαν να σκαλίζουν και ο Δημήτρης με τον Γιάννη.

Αυτή λοιπόν την διαίσθηση σε καλώ να  ενεργοποιήσεις για επιλύσεις ένα γρίφο, αφού όλοι γνωρίζουμε στο ylikonet ότι σ’ αρέσουν οι γρίφοι, όσο και τα γλωσσικά παιγνίδια.

Σε καλώ λοιπόν να ξανασκαλίσεις το δοκίμιο μας και να αναδείξεις μια «πειραματική» υπέρβαση, που εν γνώσει μας επιλέχθηκε, μπροστά στην οποία οι γλωσσικές σου ενστάσεις για τα διαρρέει-περνάει ή για το άγκιστρο του εκκρεμούς είναι ασήμαντες λεπτομέρειες. Απλώς σου απέσπασαν την προσοχή και έχασες το «κελεπούρι».

Τον γρίφο, παρακαλώ να τον εκλάβεις ως έμπρακτο ευχαριστώ.

Να είσαι πάντα καλά!

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 9:00

Καλημέρα παιδιά.

Διαβάζω, πρωί- πρωί τα σχόλιά σας και δεν καταλαβαίνω πού είναι το πρόβλημα.

Αν είναι σωστή η πρόβλεψη ότι «αν πλησιάσουμε μια φορτισμένη σφαίρα, σε αφόρτιστο σφαιρίδιο εκκρεμούς, αυτό εκτρέπεται»;

Νομίζω ότι η πρόβλεψη, δεν έχει πρόβλημα.

Αν αυτό επιβεβαιώνεται εύκολα ή δύσκολα; Είναι πρόβλημα εξουδετέρωσης, άλλων παραγόντων.

Νομίζω ότι ο Γιώργος το έθεσε παραπάνω σωστά:

«τι εκφορτίζεται ευκολότερα σε ηλεκτροστατικές δραστηριότητες, οι αγωγοί ή οι μονωτές»

Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 9:50

καλημέρα σε όλους

(να διευκρινίσω, κατ’ αρχήν, ότι οι περισσότερες παρατηρήσεις γίνονται “για μας”, για να προβληματιζόμαστε δηλαδή, δεν έχουν καμία, άρα, συνέπεια για τους μαθητές)

Μερικές φορές, πράγματι, τα πειράματα “κάνουν άγαρμπα αστεία”…

Νομίζω ότι θυμάμαι αρκετά καλά (πέρασαν ήδη 6 χρόνια, Αiii…) ότι όταν πλησίαζα τη φορτισμένη σφαίρα της ηλεκτροστατικής γεννήτριας στο μεταλλικό σφαιρίδιο απλού εκκρεμούς, αυτό δεν έδειχνε να αποκλίνει από την κατακόρυφη, ίσως η μεγάλη μάζα που λέει ο Μήτσος, ίσως γρήγορη εκφόρτιση, επιστροφή στο εργαστήριο μου φαίνεται χρειάζεται… (άλλο ότι εδώ το είχα ξεχάσει (!) και θα πρέπει να κάνω τροποποιήσεις…)

Θυμίζω και ένα πείραμα που είχε πραγματοποιήσει ο Γιώργος στο Χαϊδάρι (;) όπου δυο κρεμασμένα από νήμα καλαμάκια, μετά από τρίψιμο με ύφασμα, αντί να απωθούνται έλκονταν ωραία-ωραία (!), είχα πιθανολογήσει, τότε, ότι μάλλον το δεύτερο καλαμάκι πήρε από το ύφασμα φορτία από αυτά που αυτό πήρε από το πρώτο καλαμάκι…

Τώρα όσον αφορά στις “πειραματικές υπερβάσεις”, και, …επειδή ο Γιώργος είναι φίλος, βρήκα δύο, μια …κανονική και μια …αναπληρωματική

Η αναπληρωματική: “ούτε με σφαίρες” δεν μπορείς να τοποθετήσεις τις σφαίρες (!) όπως φαίνεται στην εικόνα του θέματος 5 και αυτές να περιμένουν (!) ακίνητες και στην ίδια κατακόρυφη, ιδιαίτερα η πάνω, για να κάνεις τους υπολογισμούς σου

Η κανονική: για να έχεις τους χρόνους και άρα τις περιόδους, που δίδονται στο θέμα 6, πρέπει τα μήκη των εκκρεμών να είναι πολύ μικρά, για το “μικρό” εκκρεμές το μήκος πρέπει να είναι 6,3cm (!), άρα μεγάλα τα σφάλματα κατασκευής τους, κατά δε τις μετρήσεις του χρόνου 10 περιόδων, το σφαιρίδιο πηγαίνει “βολίδα” πέρα-δώθε και δεν προλαβαίνεις να συνειδητοποιήσεις πότε πραγματοποιούνται 10 ταλαντώσεις, αλλά και αν ναι, δεν προλαβαίνεις να πατήσεις τη στιγμή που πρέπει το χρονόμετρο για την έναρξη και τη λήξη του χρόνου μέτρησης

Απάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 4 Ιούνιος 2016 στις 11:42

Καλημέρα,

Βαγγέλη,

άμεσα έσπευσες και ανέδειξες δυο περιπτώσεις.

Αυτήν που θεώρησες «κανονική» πατάτα, δηλαδή την κατασκευή και τη χρονομέτρηση εκκρεμούς μήκους 6,3cm, δεν την αντιλαμβάνομαι ως πρόβλημα. Εμπρός μου, υπάρχουν αντίστοιχου μήκους «εκκρεμή του Νεύτωνα» και τα χρονομετρώ με πολύ καλές προσεγγίσεις  ο δε προτεινόμενος χρόνος των 5s είναι μια χαρά.

Είναι η «αναπληρωματική» περίπτωση που εντόπισες στην οποία θεωρώ ότι υπάρχει πρόβλημα.

Τεχνικά –λέμε τώρα– θα μπορούσες να ισορροπήσεις την πάνω σφαίρα, αν κολλούσες την κάτω στη βάση στήριξης και την πάνω να την εξαρτούσες από πετονιά συνδεδεμένη με δυναμόμετρο. Ισορροπία, όταν το δυναμόμετρο γράψει περίπου μηδέν. Και δεν πρέπει να ανησυχήσεις για σφάλματα, αφού οι λαστιχένιες σφαίρες έχουν βάρος –σύμφωνα με τα δεδομένα– 9N! (900g η κάθε μια).

Δεν εκτιμώ λοιπόν ως παράδοξη τη δυνατότητα να επιτευχθεί ισορροπία, όσο ότι φορτία της τάξης του μC, που ο φυσικός του πίνακα χειρίζεται απροβλημάτιστα, είναι ικανά να ισορροπούν μάζες του κιλού, στα 10cm!

Αναζητώντας την ένταση του απαραίτητου ηλεκτρικού πεδίου, προκύπτει ότι είναι της τάξης του 106 V/m, δηλαδή ίδιας τάξης με τη διηλεκτρική αντοχή του αέρα. Τα φορτία δεν θα είναι ποτέ εκεί που υποθέτεις ότι τα φυλάκισες.

Επομένως Βαγγέλη,

ας αρχίσουμε να ψειρίζουμε,

με πρώτον εσένα που έχεις μάτι γερακίσιο στα κείμενα σχολικής Φυσικής

και τα νούμερα,

που όταν είναι «καλά» για τις πράξεις μπορούν να απογειώνουν φορτισμένες λαστιχένιες σφαίρες του κιλού λόγω ηλεκτροστατικών αλληλεπιδράσεων.

Και επίσης, ότι το μC δεν είναι και τόσο μικρο όσο ακούγεται και γράφεται.

 Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 12:21

Καλημέρα συνάδελφοι…

Μάλλον κάπου το παρακάνουμε …

Ακόμα κι όταν χρησιμοποιούμε πειραματικές επιδείξεις ως επιχειρήματα του φυσικού μοντέλου το κάνουμε …

και αυτό το μοντέλο συνήθως εξετάζουμε και όχι μια πειραματική διαδικασία …

Οι πειραματικές διαδικαασίες ή αξιολογούνται σε εργαστήριο ή όταν αξιολογούνται σε χαρτί  είναι πολύ δύσκολο να αποφύγουμε το «ψευδοεργαστηριακό»

Άλλά και αν επιμείνουμε στο τι αποπνέει η διατύπωση των θεμάτων που έφτιαξαν οι Γιώργηδες … μοντέλα φυσικά εξετάζουν όχι πειραματικές διαδικασίες ….

Γιώργο πιστεύω ότι η εκφώνηση σε ένα πειραματικό θέμα θα ήταν τελείως διαφορετική … ε δεν θα βάζαμε λαστιχένιες σφαίρες 900 g να παριστάνουν τα σημειακά φορτία ….

 Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 13:37

Καλημέρα παιδιά.

Νομίζω ότι η «αλήθεια» κρύβεται στη φράση του Δημήτρη:

όταν αξιολογούνται σε χαρτί  είναι πολύ δύσκολο να αποφύγουμε το «ψευδοεργαστηριακό»

Δεν κάνουμε πείραμα. Στήνουμε ένα ερώτημα για να εξετάσουμε κάποιες γνώσεις και δεξιότητες.

Αν αυτό «πετυχαίνει» τότε το ερώτημα είναι καλό, άσχετα αν πειραματικά μπορεί να επιτευχθεί ή όχι ή άλλοι υπαρκτοί παράγοντες επηρεάζουν το αποτέλεσμα της πειραματικής μέτρησης.

 Απάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 4 Ιούνιος 2016 στις 18:42

Δημήτρη και Διονύση

πράγματι, μοντέλα διαπραγματευόμαστε, γι’ αυτό προσπαθούμε να τα πραγματευόμαστε με τη δέουσα επιφύλαξη, γιατί και αξία μεγάλη έχουν αλλά και όρια.

Δημήτρη με ρωτάς αν πιστεύω ότι «η εκφώνηση σε ένα πειραματικό θέμα θα ήταν τελείως διαφορετική … ε δεν θα βάζαμε λαστιχένιες σφαίρες 900 g να παριστάνουν τα σημειακά φορτία ….»

Δεν είμαι σίγουρος για την απάντηση.

Εσύ, ο Βαγγέλης και εγώ,

μαζί δε σκοντάψαμε σε μια λαστιχένια μπάλα που άλλαζε διαστάσεις από δραστηριότητα σε δραστηριότητα και όταν μούλιαζε στο νερό, μάλλον διαστελλόταν;

 

 Απάντηση από τον/την ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΣΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ στις 3 Ιούνιος 2016 στις 20:09

Βαγγέλη ευχαριστώ πολύ για τον εκτενή σχολιασμό.

Σε παρακαλώ διευκόλυνέ με να αντιληφθώ γιατί τα σώματα Γ & Δ που εκφορτίστηκαν, δεν μπορούν να αλληλεπιδράσουν ελκτικά με τα Α & Β, που έμειναν φορτισμένα, όταν είναι αγωγοί (θέμα 1γ).

 Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 22:10

Γιώργο υπήρχε ερωτηματικό στο τέλος της πρότασης, διότι δεν είμαι σίγουρος

πειραματικά, πάντως, θυμάμαι, ότι όταν πλησίαζα φορτισμένη μεταλλική σφαίρα σε ηλεκτρικό εκκρεμές υπήρχε απόκλιση αν το σφαιρίδιο ήταν από μονωτικό, ενώ δεν υπήρχε αν ήταν αγώγιμο

 Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 22:40

Ωπ … τι έγινε ; Δεν μπορεί.

Συγνώμη και το συμπέρασμα σου ποιο ήταν Βαγγέλη;

 Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κουντούρης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 22:52

δεν ήταν Μήτσο…

 Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 22:58

Λοιπόν αν αντιλαμβανόμουν διαφορά …

εγώ θα έκανα δυο υποθέσεις :

α) ή το εκκρεμές με αγωγιμο σφαιρίδιο ήταν βαρύ … για τις δυνάμεις που επεδίωκα να ανιχνέυσω ( Λες να χρησιμοποίησε ο Βαγγέλης εκκρεμές με σίδηρο για ανίχνευση μαγνητικών δυνάμεων ; Μπά σίγουρα κάποιο σφαιρίδιο από αλουμινόχαρτο …)

ή

β) η αλληλεπίδραση των δυο αγωγών μετακινούσε τόσο κοντά στην επιφάνεια τα ηλεκτρόνια ώστε να προκαλέσει εκφόρτιση; ( και πάλι θα το έβλεπε ο Βαγγέλης )

 Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 3 Ιούνιος 2016 στις 23:55

Οι μεταλλικές σφαίρες συμπεριφέρονται περίεργα:

Περισσότερα εδώ:

 Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 0:03

Όταν έχουμε μια μεταλλική αφόρτιστη σφαίρα και μία μεταλλική φορτισμένη τότε η δυναμική ενέργεια του συστήματος εξαρτάται από την απόσταση των κέντρων τους. Αν δεν υπήρχε ανακατανομή των φορτίων η δυναμική ενέργεια θα είχε απόλυτη τιμή μειούμενη με την απόσταση.

Εδώ όμως μάλλον υπάρχει ένα τοπικό μέγιστο της δυναμικής ενέργειας. Πέρα από αυτό εκδηλώνεται έλξη και δώθε από αυτό άπωση.

Σίγουρος δεν είμαι φυσικά. Δεν εμπιστεύομαι καθόλου τα ηλεκτρικά εκκρεμή. Προτιμώ τα τενεκεδάκια.

Παίρνουμε μια σφαίρα μεταλλική που φορτίζουμε σε γεννήτρια. Την πλησιάζουμε σε λεπτό τενεκεδάκι αναψυκτικού, αρχίζοντας από μεγάλη απόσταση. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα τσουλήσει το τενεκάκι.

 Απάντηση από τον/την Γκενές Δημήτρης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 0:29

Καλησπέρα Γιάννη

Ανακατανομή …. άρα

Ασφαλώς έχεις δίκιο

πάντως με κρεμασμένα αφόρτιστα μπαλάκια από αλουμινόχαρτο δεν είχα παρατηρήσει άπωση από φορτισμένο μονωτή ή μέταλλο ..

 Απάντηση από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 4 Ιούνιος 2016 στις 0:34

Αν φορτίσεις ένα μπαλάκι από αλουμινόχαρτο και πλησιάσεις σε άλλο όμοιο αφόρτιστο τι θα γίνει;

 Απάντηση από τον/την Παπασγουρίδης Θοδωρής στις 4 Ιούνιος 2016 στις 21:04

Φασου: «Άκου Μήτσο, θα τους πετάξω ένα……»ολοκληρωμένες θεματικές και όχι σε σπαράγματα»

και θα …πάθουν πλάκα…»

Γκενές:  «Σιγά…..εγώ θα τους ρίξω ένα «αμετανόητος ερανιστής» και θα…..ψάχνονται»

Απάντηση από τον/την Κορκίζογλου Πρόδρομος στις 7 Ιούνιος 2016 στις 0:29

Γεια σου Φασουλόπουλε, μας ..καθήλωσες στην πολυθρόνα μέχρι να διαβάσουμε την κριτική πάνω στο διαγώνισμα(πολύ καλό!!!), και τους απολαυστικούς διαλόγους με τον πειραματιστή Βαγγέλη και ουχί μόνο.

Η ανάλυση του διαγωνίσματος και η στατιστική των επιδόσεων των μαθητών, διδάσκουν παλιούς και νέους συναδέλφους…. Ό,τι τίθεται από τους Γιώργηδες σε εξέταση, μάλλον έχει »ψαχθεί» πρώτα, πριν δοθεί για »κατανάλωση»!! Σε ξέρω από τα παλιά, και ξέρω ότι δεν είσαι της Σχολής »τέτοια ποιήματα σου φτιάχνουμε 100 την ώρα…»!  Για να το »δώσεις» προς τα έξω, επιστράτευσες και άλλους συναδέλφους(π.χ. Ελευθερία), να το δεί κι ένα τρίτο μάτι, που έχει την ανάλογη εμπειρία, αφού διδάσκει σε Γυμνάσιο τα 2 ;3 τελευταία χρόνια, να το »χτενίσει» και να δώσει τις παρατηρήσεις της.

Να ‘σαι καλά που μοιράζεσαι τους προβληματισμούς που προέκυψαν, ο καλός δάσκαλος ..ψάχνεται πάντα!

 Απάντηση από τον/την Βασίλειος Παππάς στις 9 Ιούνιος 2016 στις 18:46

Γιώργο,

κατά το σύνθημα «ένας άλλος δρόμος είναι εφικτός», παραφράζοντας μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ένας άλλος δρόμος εξέτασης είναι εφικτός!

Πολλές φορές οι ωραίες ιδέες συναντούν τοίχο από δύσπιστους συναδέλφους, αν είναι υλοποιήσιμες ή όχι. Πιστεύω, ότι είναι ευκαιρία να δείξουμε και να αποδείξουμε ότι τέτοια θέματα είναι εφικτό να λειτουργήσουν στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, αρκεί όπως λέει κάπου και ο Μάργαρης, να ασχοληθούν πραγματικά και με αγάπη οι διδάσκοντες πάνω από αυτά.

Δεν χρειάζεται να διυλίζουμε το περιεχόμενό τους, χρειάζεται να βρούμε τρόπους να τα «σπείρουμε» σε πολλά σχολεία!