Δυνάμεις αλληλεπίδρασης μεταξύ τροχαλίας και νήματος ή ιμάντα που την περιβάλλει. Σχόλια.

 

57ef39a69b2eb-bpfullΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 2 Ιούλιος 2015 στις 6:35

Καλημέρα συνάφελφοι,

Παρόμοιο θέμα έχει συζητηθεί και παλαιότερα στο δίκτυο.

Σχετικές αναρτήσεις που θυμάμαι,

του Διονύση Μάργαρη (ΕΔΩ-1 κι ΕΔΩ-2)

και του Βαγγέλη Κορφιάτη (ΕΔΩ)

Σκέφτηκα να βάλω κι εγώ μια μικρή συνεισφορά στο θέμα 🙂

 fc47f89b149f9409123ebc3e9caaf7bbΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 2 Ιούλιος 2015 στις 8:57

Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή θεμελίωση!

Διαβάζοντας αρχικά για τον ελαστικό ιμάντα, είπα ότι θα πας «μακριά την βαλίτζα»!!!

Αλλά ευτυχώς το σταμάτησες, εξηγώντας ότι:

«Αλλά μόνο κατά μήκος του ενεργού τόξου (active arc) ΓΣ, του τμήματος δηλαδή όπου ο ιμάντας υφίσταται αυξημένη επιμήκυνση, καθώς περνάει από τη χαλαρή στη σφιχτή πλευρά (σχήμα 12). Λόγω μάλιστα της βαθμιαία αυξανόμενης επιμήκυνσης από το Σ προς το Γ, ο ιμάντας παθαίνει και ένα μικροσύρσιμο (creep) πάνω στην τροχαλία καθώς περνάει από το παθητικό στο ενεργό τόξο (και ίσως προκαλείται τριγμός)».

Να είσαι καλά Διονύση, να μας αποσπάς από τα τρέχοντα προβλήματα κα να μας ταξιδεύεις σε μονοπάτια σκέψης, που μόνο ευχαρίστηση μας δίνουν…

 589df88962c7f-bpfullΣχόλιο από τον/την Κυριακόπουλος Γιάννης στις 2 Ιούλιος 2015 στις 9:17

Πολύ καλή δουλειά.

Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Κώστας στις 2 Ιούλιος 2015 στις 9:58

Μελέτη – ανάλυση από τον Διονύση Μητρόπουλο ,

μια ακόμα προσφορά ενός κορυφαίου εκπαιδευτικού ,

για εμάς τους καθηγητές .

[αυτή την φορά κρατήθηκα και είπα λίγα 🙂 ].

 57ef39a69b2eb-bpfullΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 2 Ιούλιος 2015 στις 15:48

Καλημέρα σε όλους,

Διονύση, Γιάννη, Κώστα νά ‘στε καλά, ευχαριστώ για τα σχόλια 🙂

Διονύση είπα να μην το παρακάνω, εξάλλου η λεπτομερής μελέτη πραγματικού ιμάντα είναι δουλειά μηχανολόγου και πέρα από τις γνώσεις μου.

Ξέχασα όμως να γράψω στις παρατηρήσεις για το ρόλο του «τεντωτήρα»,

παρόλο που το είχα στο μυαλό μου (της νύχτας τα καμώματα …)

Σχόλιο από τον/την Κορκίζογλου Πρόδρομος στις 3 Ιούλιος 2015 στις 8:08

Διονύση πολύ καλή δουλειά, συγχαρητήρια!!!!

1α-1Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Παντελεήμων στις 3 Ιούλιος 2015 στις 9:26

 Καλημέρα Διονύση.

Γράφεις:

«Το σύστημα «τροχαλίες / ιμάντας» αποτελεί,

ένα από τα συνηθισμένα συστήματα μετάδοσης κίνησης.»

Αυτός ο «ιμάντας » …γυρίζει πίσω την οπτική της σκέψης μου

και βλέπω ένα τεράστιο τροχό ,διαμέτρου τριών (3m) μέτρων περίπου

να παίρνει κίνηση από μια τεράστια ντιζελομηχανή (με τον ήχο ντουκ,ντουκ,ντουκ… να μας ξυπνάει χαράματα) και κάπου σ’ένα άξονα

χοντρό ,ένας ιμάντας μετέφερε τη κίνηση σε ένα μικρό κύλινδρο μακριά 5m

και ψηλά 4m .Ο μικρός κύλινδρος προσαρμοσμένος σταθερά σε ένα μακρύ (5m)

άξονα μετέφερε την κίνηση σε άλλο ιμάντα στο τέλος, ο οποίος μετέφερε την κίνηση στις μυλόπετρες ( 2 πέτρινοι κύλινδροι διαμέτρου περίπου 2m και πάχους 30-40cm)

και έτσι γινόταν η σύνθλιψη του ελαιοκάρπου για το αγνό λαδάκι…

Η παραπάνω περιγραφή είναι από το ελαιοτριβείο του χωριού μου στο οποίο

δούλευα μικρός ( 16-17αρης ,εν έτη 1964-1966) .

Και κάπου σε μια μαρμάρινη πλάκα ήταν μια επιγραφή στη μνήμη ενός από τα αδέλφια

που είχαν το ελαιοτριβείο, ο οποίος σκοτώθηκε από τον ιμάντα που έσπασε…

Να΄σαι καλά Διονύση για ότι μας προσφέρεις.

 57ef39a69b2eb-bpfullΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 3 Ιούλιος 2015 στις 13:01

temp54

Καλημέρα συνάδελφοι,

Πρόδρομε, Παντελή νά ‘στε καλά, σας ευχαριστώ.

Παντελή συγκινητικές (και συχνά οδυνηρές) οι μνήμες …

Μερικές εικόνες από παραδοσιακό λιοτρίβι στη Μυτιλήνη:

temp54

1-65Σχόλιο από τον/την Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας στις 3 Ιούλιος 2015 στις 14:22

Διονύση, ο Παντελεήμων πολύ σωστά σε αποπλάνησε προς το λιοτρίβι της Μυτιλήνης αλλά θα χρειαστεί να  σε επαναφέρω στην τάξη.

Η κλειστή  λοιπόν πόρτα της λυκειακής αίθουσας και το σχέδιο στον πίνακα. Η, με ακίνητο το κέντρο μάζας και με καθόλου αμελητέα μάζα.   τροχαλία – το νήμα γύρω από αυτήν –είτε είναι λουρί, είτε πετονιά, είτε ιμάντας, είτε σπάγκος, είτε κλωστή εκείνος λέει «το τεντωμένο νήμα»-  και δύο διαφορετικά βαρίδια, ένα στο κάθε άκρο του νήματος  έτσι ώστε το νήμα να έχει δύο κατακόρυφα τμήματα και το υπόλοιπο κομμάτι του να αγκαλιάζει την τροχαλία.

temp54«Εκείνος» έχει κάνει το σχήμα στον πίνακα, αριστερά έχει βάλλει το βαρύτερο – ίσως του χει μείνει από μια παράξενη προσωπική ιδέα   πιθανόν και εσφαλμενη ότι η αριστερά είναι κάτι πιο ισχυρό τη δεξιά – υποτίθεται ότι το σχήμα συνιστά ένα στιγμιότυπο,  μια φωτογραφία,  από την στροφική περιπέτεια της τροχαλίας. Μιλάει όρθιος και οι εικοσιτρείς αγόρια και κορίτσια το ακούν ή κάνουν ότι τον ακούν.

Λέει:  Για μία χρονική στιγμή, η ολική δύναμη την οποία ασκεί στην τροχαλία το κομμάτι που την αγκαλιάζει είναι «σαν δύο δυνάμεις» που θα δρούσαν εάν,  αντί να έχουμε αυτό που βλέπετε, είχαμε δέσει δύο διαφορετικά νήματα (με τα αντίστοιχα βαρίδια)  σε καθένα από τα σημεία στα οποία σταματά το αγκάλιασμα. Τώρα λοιπόν που θα εφαρμόσουμε τον νόμο της στροφικής κίνησης στην τροχαλία και  θα χρειαστεί να σημειώσουμε τις ασκούμενες στην τροχαλία δυνάμεις εκτός  από την βάρος και τη δύναμη που ασκείται στο κέντρο της στα σημεία στήριξης μπορούμε να σημειώνουμε δύο ακόμα δυνάμεις κατακόρυφα προς τα κάτω. Σ

Καθώς μιλάει , σκέφτεται ότι αν κάποιος τον ρωτήσει «γιατί» η δύναμη του νήματος είναι «σαν δύο δυνάμεις που δρουν εφαπτομενικά» θα δυσκολευτεί να απαντήσει και κάποτε πρέπει να κάτσει και να το αποδείξει.  Το σχεδιάζει εδώ και καιρό και δεν έχει κάτσει κάτω να κάνει τέλος πάντων μία απόδειξη. Ευτυχώς όμως υπάρχει και το ylikonet όπου παρουσιάζονται εξαιρετικά πράγματα .

Να σαι καλά

ο Ανδρέας

 57ef39a69b2eb-bpfullΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 5 Ιούλιος 2015 στις 2:25

Καλησπέρα συνάδελφοι,

Ανδρέα είναι εκπληκτική η ικανότητά σου να μετατρέπεις μια καθημερινή εικόνα σε εικαστικό δρώμενο (και σε όμορφη αφήγηση :-)).

Σ’ ευχαριστώ για το απολαυστικό σου σχόλιο!

Νά ‘σαι καλά 🙂

 57ef39a69b2eb-bpfullΣχόλιο από τον/την Διονύσης Μητρόπουλος στις 5 Ιούλιος 2015 στις 2:47

Απολογούμενος γιατί μου διέφυγε να την αναφέρω, παρόλο που μου άρεσε και την είχα σχολιάσει, προσθέτω σύνδεσμο και σε σχετική ανάρτηση του Ξενοφώντα Στεργιάδη (ΕΔΩ).

Και επειδή μου ξαναθύμησε … διακοπές και και θάλασσα (όνειρα δηλαδή … θερινής νυκτός!), ας ξαναθυμηθούμε τη … «χρήση του βιντζιρέλου» 🙂

Σχόλιο από τον/την Παπαδάκης Κώστας στις 5 Ιούλιος 2015 στις 10:05

Αφού μας ενδιαφέρει η εφαρμογή :

temp54

Αυτή είναι η αρδευτική πετρελαιομηχανή (κατασκευής 1932) που υπάρχει στο κήπο μας στο χωριό και δουλεύει φυσικά ακόμα . Η μηχανή ξεκινάει με μανιβέλα , θέλει αρκετές στροφές και δίνει κίνηση στον κύλινδρο (1) , ο ιμάντας μεταφέρει την κίνηση στον μικρό κύλινδρο (2) και δημιουργείται πίεση στο σωλήνα που ανεβάζει το νερό από το πηγάδι . Ο σωλήνα πρέπει να είναι γεμάτος με νερό αρχικά , δεν πρέπει να υπάρχει αέρας , για να αρχίσει να βγαίνει νερό .

Ο παππούς ήταν ο μηχανικός της περιοχής (δεν ζει πια αλλά έζησε 100 χρόνια) και συντηρούσε την μηχανή . Το 2003 ζήτησε κάποια ανταλλακτικά για την μηχανή και απευθύνθηκε στο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη , ο ιδιοκτήτης (3ης γενιάς , ο εγγονός του αρχικού ιδιοκτήτη) ενθουσιάστηκε με το ότι η μηχανή λειτουργεί ακόμα και μας έστειλε τα ανταλλακτικά δωρεάν . Ζήτησε να του στείλουμε φωτογραφίες και μας πληροφόρησε ότι τον ενδιαφέρει όταν θα πάψουμε να λειτουργούμε την μηχανή να του την στείλουμε γιατί έχει φτιάξει ένα μικρό μουσείο . Βέβαια δεν ξέρω αν ποτέ γίνει αυτό , η μηχανή ζυγίζει αρκετό , βρίσκεται πάνω σε βάση από τσιμέντο και την υδρόψυξη της αναλαμβάνει ένα ντεπόζιτο του τόνου .

Αν και είναι μια ολόκληρη κατασκευή λειτουργεί (γουργουρίζει) ομαλότατα και αν και αποδίδει μόνο πέντε ίππους δημιουργεί μεγάλη πίεση στο νερό και καταναλώνει ελάχιστο πετρέλαιο .

Η μηχανή βρίσκεται μόνιμα στον κήπο απλά τον χειμώνα την σκεπάζουμε , η διάβρωση του μετάλλου είναι ελάχιστη , ενώ στο χωρίο μου υπάρχει αρκετή υγρασία) .

Κάποια στιγμή θα τραβήξω φωτογραφίες και κανένα video την μανιβέλα να σας τα δείξω .

Αυτά για την μετάδοση κίνησης με ιμάντα .

Α! έχω και πριονοκορδέλα αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία ..

Καλό πρωί να έχουμε .