Διαγώνισμα Χημείας Γ Θετικής

 

 fc47f89b149f9409123ebc3e9caaf7bbΑπάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 16:56

Αντώνη, ξεχρεώνεις πολύ γρήγορα!!!

 

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 17:09

Βλέπεις όμως ότι κλέβω…..  Ένα ένα θα δίνω τα θέματα…

Πάντως δεν το κάνω γι’ αυτό. Θέλω τα σχόλια και τις παρατηρήσεις των συναδέλφων σε κάθε θέμα. Όταν είναι πια χωρίς λάθη και παραλήψεις, θα το σώζω και θα δίνω το επόμενο.

Καταγραφή1 Απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 23:28

Αντώνη η λογική του 1.2 είναι ότι είναι λάθος επειδή αν προσθέσουμε σημαντική ποσότητα HCl το pH θα μεταβληθεί, έτσι; Απαντήσεις: Λ,Λ,Λ,Σ, Β<Α<Ε<Γ=Δ<ΣΤ έτσι;

1093887481-2 Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 23:33

Επειδή δεν είδα αντιδράσεις για το 1ο θέμα (αυτό δεν ξέρω αν είναι καλό…) προχωράω στο 2ο:

2ο ΘΕΜΑ

2.1     Διαθέτουμε ένα δ/μα ΗClO4 (Δ1), ένα δ/μα H2SO4 (Δ2) και ένα δ/μα ΗCΟΟΗ (Δ3) ίδιας συγκέντρωσης στην ίδια θερμοκρασία.

  1. A. Να συγκρίνεται το pH των Δ1 , Δ2 και Δ3

Β. Να συγκρίνεται τα mol ΝaΟΗ που απαιτούν ίσοι όγκοι των Δ1  Δ2 και Δ3 για πλήρη εξουδετέρωση.

2.2     Να συγκρίνεται το pH ενός δ/τος HCOONH4 και ενός δ/τος ΗCOOK ίδιας συγκέντρωσης και  θερμοκρασίας.

2.3     Υδατικό δ/μα ΗF ογκομετρείται με πρότυπο δ/μα ΝaΟΗ.

Α.      Να εξηγήσετε αν το δ/μα που προκύπτει στο ισοδύναμο σημείο, είναι όξινο, βασικό ή ουδέτερο.

Β.      Διαθέτουμε δυο πρωτολυτικούς δείκτες, τον ΗΔ1 με Κα1=10-4 και τον ΗΔ2 με Κα2=10-9. Ποιόν θα απορρίπτατε σίγουρα για την παραπάνω ογκομέτρηση και γιατί;

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 5 Ιανουάριος 2014 στις 23:47

Είσαι απόλυτα σωστός Θοδωρή.

Θοδωρής Βαχλιώτης είπε:

Αντώνη η λογική του 1.2 είναι ότι είναι λάθος επειδή αν προσθέσουμε σημαντική ποσότητα HCl το pH θα μεταβληθεί, έτσι; Απαντήσεις: Λ,Λ,Λ,Σ, Β<Α<Ε<Γ=Δ<ΣΤ έτσι;

234509g-strawscover_smΑπάντηση από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 0:16

Αντώνη στο 2.2 δεν είναι λίγο unfair που δεν δίνεις τις σταθερές ιοντισμού;

Περιμένεις από μαθητές να σου πουν ότι τα OH- που παράγει το HCOO θα είναι ίδια και στις δύο περιπτώσεις αλλά επειδή το ΝΗ4+ παραγει Η3Ο+ θα είναι το πρώτο διάλυμα λιγότερο βασικό και θα έχει πιο μικρό pH;

Δύσκολο το βλέπω γιατι σε περιπτώσεις δύο ασθενών ηλεκτρολυτών περιμένουν και τις σταθερές.

Μακάρι να κάνω λάθος.

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 0:31

Βασίλη γεια σου.

Στο HCOONH4 εκτός από την αντίδραση του HCOO με το νερό την οποία έχουμε και στο άλλο διάλυμα (HCOOK) έχουμε και την ΝΗ4+ + Η2Ο <–>  ΝΗ3 + Η3Ο+.

Οπότε αναμένουμε να έχει μικρότερο pH. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται η Ka του HCOOH και η Kb της ΝΗ3.

Καταγραφή Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 11:56

… και εγώ πιστεύω ότι δεν χρειάζονται οι Κ . Και τα δύο διαλύματα έχουν την ίδια βάση στην ίδια συγκέντρωση ενώ το 2ο έχει επιπρόσθετα και οξύ . Αρα σε κάθε περίπτωση το 2ο διάλυμα είναι πιο όξινο.

( ΜΟΝΟ για καθηγητές – εκτιμώ – θα ήταν ένα ερώτημα με σύγκριση των βαθμών ιοντισμού του ΗCOO στα δύο διαλύματα …. ή όχι ? )

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 12:11

Αντώνη εννοείς ότι ο βαθμός ιοντισμού του HCOO στο HCOONH4  θα είναι μεγαλύτερος λόγω κάποιας εξουδετέρωσης των ΟΗ από τα Η3Ο+ άρα μετατόπισης της ισορροπίας προς τα δεξιά;

Καταγραφή Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 12:30

yeap

yg …. εάν θυμηθείς εκείνες τις – απαγορευμένες – ασκήσεις , οι βαθμοί ιοντισμού ήταν πολύ μεγάλοι.

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 14:43

Προχωράω στο επόμενο.

ΘΕΜΑ 3ο

Σε 100 mL διαλύματος C2H5NH2 συγκέντρωσης 2Μ (Δ1) προσθέτουμε 100 mL διαλύματος HClσυγκέντρωσης 4Μ και προκύπτει διάλυμα (Δ2).

Αν Kb(C2H5NH2)=10-4

Α.            Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος (Δ2).

Β.            Στο διάλυμα Δ2 προσθέτουμε 800 mL διαλύματος NaOH συγκέντρωσης 0,5Μ και προκύπτει διάλυμα Δ3. Να υπολογίσετε τη συγκέντρωση όλων των σωματιδίων που περιέχονται στο Δ3.

Γ.             Στο Δ1 προσθέτουμε 100 mL διαλύματος ΝaΟΗ συγκέντρωσης 2Μ και προκύπτει διάλυμα Δ4. Να υπολογίσετε το pH του Δ4.

Δ.            Στο Δ4 προσθέτουμε 300 mL διαλύματος HClO4 συγκέντρωσης 1Μ. Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ5 που προκύπτει.

  • Όλα τα διαλύματα βρίσκονται στους 25 oC.
  • Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν τις γνωστές προσεγγίσεις.

 Ενδεικτικές απαντήσεις:

Α. pH=0

  1. [C2H5NH2] = 0,2M

[OH] = [C2H5NH3+] = √2∙10-2,5 M

[H3O+] = (√2/2)∙10-11,5 M

[H2O] = 55,5 M

[Na+] = 0,4 M

[Cl] = 0,4 M

Γ.             pH = 14

Δ.            pH = 10

Συνάδελφοι αν έχετε χρόνο λύστε τη, για να διασταυρώσουμε αν τα αποτελέσματα που έχω βγάλει είναι σωστά ή αν χρειάζονται κάποια διόρθωση.

Εικόνα προφίλ του/της Μπόκαρης ΤάσοςΑπάντηση από τον/την Μπόκαρης Τάσος στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 17:18

Αντώνη χρόνια πολλά και από εμένα.

Μου άρεσε το θέμα 3.Β.

Στην εκφώνηση του 3.Γ. καλό θα ήταν να αναφέρεις: σε άλλα 100mL του Δ1…

Κατά τα άλλα στα απότελέσματα συμφωνούμε.

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 17:37

Χρόνια πολλά Τάσο.

Θα το συμπληρώσω.

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 18:42

Τελευταίο θέμα του διαγωνίσματος

ΘΕΜΑ 4ο

  1. A. Σε 200 mL διαλύματος HCOOH συγκέντρωσης 0,2Μ προσθέτουμε 200 mL διαλύματος Ca(OH)2συγκέντρωσης 0,1Μ. Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ1 που προκύπτει. Δίνεται Κa(HCOOH)=10-4.

Β.       Στο Δ1 προσθέτουμε 0,448 L αερίου HCl σε STP συνθήκες (χωρίς μεταβολή όγκου του διαλύματος). Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ2 που προκύπτει.

Γ.             Πόσα γραμμάρια στερεού Ca(OH)2 (χωρίς μεταβολή όγκου) πρέπει να προσθέσουμε στο Δ2 για να μεταβληθεί το pH (του Δ3) κατά 4 μονάδες.

Δίνονται: ArCa=40, ArO=16, ArH=1.

  • Όλα τα διαλύματα βρίσκονται στους 25 oC.
  • Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν τις γνωστές προσεγγίσεις.

Ενδεικτικές απαντήσεις

Α.            pH = 8,5

  1. B. pH = 4

Γ.             nCa(OH)2 = 9,99/1001 ≈ 0,01 . Άρα 0,74g Ca(OH)2.

Ας διασταυρώσουμε πάλι αν τα αποτελέσματα που έχω βγάλει είναι σωστά ή αν χρειάζονται κάποια διόρθωση.

Permalink Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 20:26

Αντώνη στο ΘΕΜΑ 4ο(Α) (Β) εντάξει οι απαντήσεις σου.

Στο (Γ) μου βγαίνει n=99,99/10001 (βέβαια ~0,01 πάλι)

Η απάντηση που δίνεις μου βγαίνει αν βάλω pHΔ3=7

Ας το δει και κάποιος άλλος γιατί έχει αρκετές πράξεις…

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 21:04

Κώστα έχεις δίκιο πιστεύω.

Το ξαναείδα και νομίζω πως βγαίνει 99,99/10001.

Το είχα λύσει με Ka=10-5

και όχι 10-4

που είχα δώσει. Βλέπεις μας έχει γίνει συνήθεια αυτή η τιμή της Ka.

1093887481-2 Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 6 Ιανουάριος 2014 στις 23:53

Μετά από όλα τα σχόλια, ας συγκεντρώσω όλο το διαγώνισμα στο παρακάτω αρχείο word που επισυνάπτω.

Συνημμένα:

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 14:12

Βλέποντας τώρα ολοκληρωμένο το διαγώνισμα φοβάμαι ότι μου έχει ξεφύγει στην έκταση.

Φοβάμαι ότι ένας μαθητής χρειάζεται περισσότερο από 3 ώρες για να το ολοκληρώσει.

Η γνώμη σας;

Καταγραφή Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 14:40

Η γενικότερη άποψη μου είναι η εξής.

Τα διαγωνίσματα που ετοιμάζω για το ylikonet δεν έχουν σκοπό να εξετάσουν τους μαθητές αλλά να τους βοηθήσουν να ελέγξουν τις γνώσεις τους. Προσπαθώ λοιπόν να τους δώσω ένα μέσο αυτοαξιολόγησης.

Στα διαγωνίσματα για την σχολική αίθουσα χρησιμοποιώ έναν εμπειρικό κανόνα . Πολλαπλασιάζω τον χρόνο – που κάνω εγώ για να λύσω το διαγώνισμα –  με το 4.

Επί τους συγκεκριμένου διαγωνίσματος :

Η αίσθηση που έχεις οφείλεται στην έλλειψη των γρήγορων ( προς απάντηση ) πολλαπλής επιλογής. Εάν κάνεις 5 πολλαπλής και ζητήσεις 2-3 ορισμούς [4*5+5] ο χρόνος θα βγεί εκεί που τον θές ( εκτίμηση κάνω … δεν νομίζω ότι είσαι πολύ πάνω από τις 3 ωρες ).

Όμως … εφόσον δεν έχεις σκοπό ( εκτιμώ ) να το δώσεις αυτούσιο σε σχολική αίθουσα , δεν πιστεύω ότι πρέπει να σε απασχολεί ιδιαίτερα ( ας είναι 4ωρο βρε αδελφέ )

υγ …. στο τέλος των ασκήσεων πρέπει να δώσεις ότι τα διαλύματα είναι και υδατικά .

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 16:04

Από ότι βλέπω μάλλον το 1ο θέμα ταιριάζει περισσότερο για 2ο. Σε αυτό το σημείο έχεις δίκιο ότι θα μείωνα το χρόνο του διαγωνίσματος.

Απλά θέλω τις αιτιολογήσεις των μαθητών. Θέλω να καταλάβω πως αντιλαμβάνονται τις ερωτήσεις.

Δεν με νοιάζει να μου πουν απλά την απάντηση στην πολλαπλή επιλογή ή αν είναι η πρόταση σωστή ή λανθασμένη. Άσε τον βαθμό…..

Με ενδιαφέρει η χημική σκέψη που υπάρχει πίσω από κάθε απάντηση.

Αυτή έχει νόημα και είναι χρήσιμη για να καταλάβω τις παρανοήσεις εκ’ μέρους των μαθητών και να διορθώσω τις αδυναμίες της διδασκαλίας μου (κυρίως).

Καταγραφή Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 16:12

… έχεις σκεφτεί ένα διαγώνισμα με 4 θέματα θεωρίας ?

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 20:28

Πολλές φορές αυτά τα θέματα θεωρίας με αιτιολόγηση είναι πολύ πιο δύσκολα για τους μαθητές. Τους έχουμε τόσο τρελάνει με τις πολλές ασκήσεις σε αυτό το κεφάλαιο, που στο τέλος ακολουθούν τυφλά μεθοδολογίες χωρίς να βλέπουν καν τι δίνεται και τι ζητείται.

Πραγματικά πάνε τυφλά!!!!

Σε αυτό είμαι συνυπεύθυνος και εγώ.

Ότι ξεφεύγει από τις κλασικές μεθοδολογίες τρομάζει τους μαθητές και τους δυσκολεύει απίστευτα, γιατί αδυνατούν να το εντάξουν στις περιπτώσεις που έχουν μάθει να ακολουθούν τυφλά!!!

Ας ελπίσουμε πως με το νέο σύστημα (αν λειτουργήσει) θα έχουμε την ευκαιρία (τον χρόνο) να διορθώσουμε αυτά τα κακώς κείμενα.

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 20:40

«ακολουθούν τυφλά μεθοδολογίες χωρίς να βλέπουν καν τι δίνεται και τι ζητείται.

Πραγματικά πάνε τυφλά!!!!»

Μια μεγάλη αλήθεια. Συμφωνώ απόλυτα Αντώνη.

Και δεν συμβαίνει μόνο στην ιοντική ισορροπία…

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 20:57

Θα προσθέσω όμως Διονύση ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στη Χημεία αλλά δυστυχώς και στη Φυσική και πολύ περισσότερο στη Βιολογία. Άρα είναι κάτι που πρέπει να αναλυθεί ως γενικό φαινόμενο στις φυσικές επιστήμες.

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 21:10

Ακριβώς, αυτό εννοούσα Αντώνη.

Η συνταγές και οι κονσέρβες πάνε και έρχονται…

Απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης στις 7 Ιανουάριος 2014 στις 23:36

Νομίζω συνάδελφοι ότι αυτό το πρόβλημα που αναφέρεται και έχω διαπιστώσει και εγώ οφείλεται στην πίεση χρόνου που έχουν οι μαθητές. Όταν μπαίνουν σε αυτήν τη χρονιά των πανελληνίων, τα παιδιά θεωρώ ότι βομβαρδίζονται από παντού προκειμένου να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα για τις εξετάσεις. Προκειμένου να λειτουργήσουν όσο το δυνατό καλύτερα, αναγκάζονται να «μηχανοποιηθούν» (συνταγές και κονσέρβες που αναφέρει ο Διονύσης) προκειμένου να αποδόσουν αυτό που πρέπει όταν πρέπει. Έτσι όμως δε μπορείς να μάθεις πραγματικά και να εμβαθύνεις στις έννοιες των φυσικών επιστημών. Σκοπός είναι να περάσουμε στο Πανεπιστήμιο, όχι να μάθουμε. Η πρώτη είναι μία ψυχοφθόρα και μηχανιστική διαδικασία. Η διαδικασία της μάθησης από την άλλη είναι πανέμορφη, μαγευτική αλλά ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΤΗΣ η που…να

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 8 Ιανουάριος 2014 στις 16:10

Θοδωρή έχω μια μικρή ένσταση. Ο κύριος αποδέκτης της τοποθέτησής μου δεν είναι ο μαθητής,

αλλά εμείς εγώ που τον καθοδηγώ. Εγώ φοβάμαι ότι του κλείνω τα μάτια!

Όταν σε 2 χρόνια θα έχουμε έχω 6 ώρες (αν δώσει ο Θεός!!) στη Γ Λυκείου, αναρωτιέμαι………

θα αλλάξω τον τρόπο διδασκαλίας μου;

Ή μήπως θα λύσω απλά τις διπλάσιες ασκήσεις στον πίνακα;;;;

Θα ανοίξω το εργαστήριό μου ………

ή απλά θα χρειαστώ διπλάσια κουτιά με κιμωλίες;

Απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης στις 8 Ιανουάριος 2014 στις 17:09

Σε καμία περίπτωση Αντώνη δεν εννοούσα ότι φταίει ο μαθητής. Ούτε εμείς πιστεύω έχουμε τη βασική ευθύνη. Η άποψή μου είναι ότι το πρόβλημα είναι δομικό-συστημικό. Αν δεν αλλάξει με κάποιο τρόπο το σύστημα και η νοοτροπία της ελληνικής κοινωνίας δεν γίνεται τίποτα. Τώρα το πως ακριβώς θα αλλάξει δεν το γνωρίζω. Αν το γνώριζα θα ήμουν κάτι άλλο, όχι ο Θοδωρής Βαχλιώτης εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τρεις και εξήντα…

1 thoughts on “Διαγώνισμα Χημείας Γ Θετικής

  1. Παράθεμα: Διαγώνισμα Χημείας Γ Θετικής | Υλικό Φυσικής - Χημείας

Σχολιάστε